sunnuntai 3. huhtikuuta 2011

Black Swan

Joutsenlampi on yksi maailman kuuluisimmista baleteista, jonka musiikki on elänyt vuosikymmeniä. Jos ei tiedä baletin juonta, tietää varmasti Joutsenlammen musiikin. Tšaikovskin nerokas musiikki salpaa hengityksen ja kun siihen yhdistetään baletti, ei voi olla kuin lumoutunut. Kävin ensimmäisen kerran baletissa lukiossa musiikinryhmän kanssa ja rakastuin ikuisesti. Tanssijoiden notkeus, kauneus ja aistillisuus jättivät ikuisen baletin palon sydämeeni.



Joutsenlammesta ei pysty tekemään kun upean elokuvan, ja lopputuloksena on vuoden 2010 Black Swan. Elokuva voitti yhden arvostetuimmista Oscar-palkinnoista, naispääosan, jota esitti kuvankaunis Natalie Portman. Vaikka elokuva oli ehdolla viidessä eri kategoriassa, kaikki odottivat vain Natalien palkintoa, sillä hän oli todella ansainnut sen. Ja jos joku olisi vienyt sen hänen nenän edestään, olisin lähtenyt Hollywoodiin keskustelemaan Akatemian kanssa... :D (olisin tehnyt saman, jos Colin Firth ei olisi saanut Oscariaan)

Black Swan sijoittuu New Yorkin Balettiin, jossa Joutsenlammen pääroolin valinta lähenee. Nina Sayers on baletin parhaimpia tanssijoita, teknisesti. Hän on ujo tyttö, joka ei osaa ilmasta itseään ja antaa tunteittensa viedä. Baletin ohjaaja Thómas Leroy käy katsomassa tanssijoiden harjoituksia ja tarkastelee heitä kaksoisroolitusta varten. Hän tietää Ninalta puuttuu kuitenkin intohimo, jota Joutsenlammen kaksoisrooliin tarvitaan: kaunis ja siro Nina on kuin luotu valkoisen joutsenen rooliin, mutta häneltä puuttuu mustan joutsenen voima ja intohimo.

Nina on kuitenkin päättänyt saada roolin ja tehdä töitä sen eteen. Ninan äiti tukee tytärtään, onhan hänkin ollut balettitanssija ennen Ninan syntymää. Äiti haluaa, että Nina saa elämänsä roolin, jota hän ei itse koskaan saanut. Hän harjoittelee tanssimista Baletissa ja kotona, hän muotoilee balettitossunsa kotona, hän veryttelee ja paikkaa haavojansa ennen töihin lähtöänsä. Hän haluaa olla täydellinen, kaikessa. Hänelle ei riitä keskinkertaisuus, ainoastaan täydellisyys.

Nina kysyy Thómakselta roolijakoa, ja tämä kertoo ajatelleensa Ninan kilpailijaa. Nina haluaa tietää perustelut, jotka hän sisimmässään tietää: hän ei osaa heittäytyä, hän ei näytä intohimoaan. Thómas kaappaa Ninan syliinsä ja yrittää suudella Ninaa kuitenkaan siinä onnistumatta, sillä nuori tanssija puree ohjaajaa huuleen. Thómas näkee sielunsa silmin mustan joutsenen intohimon ja päättää muuttaa roolijaon. Ninasta tulee Joutsenlammen päätähti ja alkaa kuukausien riipivä harjoittelu. Harjoitukset toistensa jälkeen, eikä Nina löydä itseänsä, intohimoa ja seksuaalista voimaansa.

Epäonnistumisen Thómasin silmissä saavat Ninan raapimaan itseään, joka on ollut hänellä aina ongelma stressin tullessa. Äiti alkaa vainoharhaisesti seuraamaan tyttärensä tekemisiä ja leikkaa tyttärensä kynsiä, ettei tyttö pääsisi satuttamaan itseään. Harjoitukset ja päivät kuluvat, ja Ninalle alkaa tulla pakkomielle itsensä löytämiseen, joka laukaisee hänen hallusinaatiot. Hän näkee itsensä raapimassa itseään, hän repii sormiensa nahkoja verille, hän näkee verta. 



Balettiin saapuu siirtotanssija Lily, joka ei ole teknisesti lahjakkain, mutta hänellä on intohimoa, tunnetta ja seksikkyyttä. Thómas alkaa harkita roolin antamista Lilylle, ja Nina yrittää löytää edelleen omaa seksuaalisuutta. Erään harjoituksen jälkeen Nina ja Thómas jäävät kahden kesken peilisaliin ja Thómas näyttää mitä hän tarkoittaa musta joutsenen viettelytaidoilla. Hän ottaa Ninan syliinsä suutelee tätä ja koskettelee tyttöä viettelevästi. Nina heittäytyy, mutta liian myöhää. Thómas lähtee salista ovet paukkuen ja Nina jää itkeskellen saliin. Mikä häntä vaivaa, ja miksi Lilyn läsnäolo saa hänet aina pelkäämään roolinsa menetystä? Miksi Ninan selkään ilmestyy ärtynyt alue, juuri siihen kohtaan, jota hän hallusinaatiossa raapi?



Lily yrittää ystävystyä Ninan kanssa ja yrittää saada tytön rentoutumaan. Lily pyytää Ninaa baariin kanssaa, ja hän suostuu lähtemään. Lily tarjoaa Ninalle ekstaasipilleriä rentoutumiseen, mutta tämä kieltäytyy. He tapaavat mukavat miehet ja ilta jatkuu höpötellessä. Lily laittaa kotiin suuntaavan Ninan lasiin muutaman pillerin ja ehdottaa, että tämä jäisi vielä bilettämään. Nina jää, ja pillerin tuoman vapauden avulla hän rentoutuu ja tanssii läpi yön. Hän lähtee kotiin Lilyn kanssa, jossa hysteerinen äiti odottaa tytärtään. Nina pakenee omaan huoneeseen ja telkeää oven, ettei äiti pääsisi hänen luokseen. Etukäteen kohuttu kohtaus, jossa Lily ja Nina harrastavat seksiä, on todellä intohimoinen ja elokuvaan sopiva. Ninan herätessä Lily on poissa, mutta ovi on edelleen säpissä. Mitä yöllä on tapahtunut ja mikä on totta ja mikä hänen kuvitelmaansa. 



Ensi-iltaan ei ole kuin muutama kuukausi, ja on aika esitellä New Yorkin kermalle ja tuottajille Baletin uusi tähti. Baletin entinen huipputanssija Beth ryyppää illallisilla ja riehuu Thómasille. Nina nauttii parrasvaloista ja Thómasin huomiosta, mutta ei voi olla ajattelematta Bethiä. Thómas kutsuu Ninan yömyssylle ja kysyy Ninalta suoraan seksuaalisia kysymyksiä. Ninan mennessä hämilleen, Thómas lähettää Ninan kotiin lepäämään ja keräämään voimia harjoituksiin. Seuraavana aamuna Baletissa kerrotaan, että Beth on joutunut kolariin, ja hänen jalat on jouduttu leikkaamaan.

Nina saa oman pukuhuoneensa, johon hän laittaa Bethiltä varastettuja tavaroita. Tavarat edustavat hänelle menestystä, joita katsellessaan hän muistaisi päämääränsä. Hänen hallusinaatiot pahenevat ja pian hän näkee selkäänsä kasvavia piikkejä, ja pian hän repii käsistään nahkaa. Harjoituksiin tullessa, hän näkee Lilyn tanssimassa hänen rooliaan. Lily on pettänyt hänet. Thómas kuitenkin kertoi antaneensa Lilylle Joutsenprinsessan roolin varalle, jos Nina ei pysty esittämään rooliaan. Nina katuu varasteluaan ja menee tapaamaan Bethiä sairaalaan. Mitä sairaalassa tapahtuu ja miksi Ninan äidin piirrokset alkavat huutaa Ninalle?


Ensi-iltaan on muutama päivä, ja Nina on saanut tarpeekseen äitinsä vainoharhaisesta huolehtimisesta. Hän huutaa äidilleen suunsa puhtaaksi, ja lähtee harjoituksiin. Ensi-iltaa edeltävänä yönä, Ninan äiti lukitsee tytön huoneeseen ja estää tätä lähtemästä esitykseen. Nina ehtii juuri ja juuri esitykseen, vaikka Lily onkin hänen puvussaan jo valmiina esiinymään. Ensimmäinen osa esityksestä menee penkin alle ja Nina melkein teloo jalkansa. Puoliajalla Lily tulee huoneeseen mustan joutsenen asussa ja kertoo vieneensä hänen paikkansa. Mitä tapahtuu, kun lopputuloksena Nina piilottaa Lilyn ruumiin vessaan ja Nina palaa estraadille punaiset silmät loistaen?



Toinen näytös alkaa ja musta joutsen nousee lavalle. Nina häikäisee kaikki esityksellään. Hänen kätensä liikkuvat kuin joutsenella, hän viettelee kaikki katsomossa ja lavalla. Kulisseissa Nina antaa Thómakselle intohimoisen suudelman ja jatkaa esitystä. Miksi Lily kävelee Ninaa vastaan kulisseissa, ja miksi Nina vuotaa verta näytöksen lopussa?



Black Swan on loistava trilleri, joka pitää katsojan naulittuna koko elokuvan ajan. Ninan hallusinaatiot kertovat Natalie Portmanin neroudesta näyttelijänä. Hänen tanssinsa on lumoavaa, ja alkukohtauksessa näyttää siltä, että Natalien kädet olisivat joutsenen siipiä, jotka liikkuvat kevyenä pois lavalta. Natalie Portman vie roolin upeasti viime minuuteille saakka, ja näyttää, miten täydellisesti roolityön voi todella tehdä.

Lilyn esittäjä Mila Kunis tekee upean sivuroolin, joka ei kuitenkaan saanut sivuosa-ehdokkuutta Oscareissa. Emme ymmärrä sitä ystävieni kanssa vieläkään. Mila on niin intohimoinen ja viekas, että luulisi hänen saavansa miehen kuin miehen kiedottua sormiensa väliin. Rooli ei ole erikoinen, mutta Mila tekee siitä omalla panoksellaan U P E A N.

Suosittelen elokuvaa balettia rakastaville, ja myöskin niille, jotka eivät ole vielä syttyneet tähän taidemuotoon. Lupaan, että baletin lisäksi saatte nähdä jännitystä, kauhun kiljahduksia / puistatuksia ja aimo annoksen seksuaalista värähteluyä.

Love, Phantom


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti