Lähde: https://www.facebook.com/oopperabaletti |
Rakkain musikaali minulle, piste. Kun luin Suomen
kansallisoopperan sivuilta, että kyseinen esitys on tulossa heidän 2015 vuoden ohjelmistoon,
en tiennyt miten päin olla. Hykertelin ilosta ja onnesta. Olin merkinnyt
itselleni ylös päivän, jolloin liput tulivat myyntiin. Totesin pian, että
lippuja ei ole enää syksyn esityksiin saatavilla, harmikseni. Kesätöiden takia
asia unohtui, kunnes syntymäpäiväni koitti. Ystäväni sanoi, että lahjan on
tulossa. Ette voi kuvitella sitä tunnetta kun avasin kirjekuoren, jossa oli
tulostettu lippu: Oopperan kummituksen ensi-ilta 4.9. Olin viisi minuuttia
hiljaa (omituista myönnetään) ja tuijotin lippua. Oliko tämä totta? Soitin
ystävälleni itkien ja yritin selittää, miten paljon lahja merkitsi minulle.
Joskus asioilla on tarkoituksensa, ja nyt oli selvästi
tarkoitus, että sain viettää unohtumattoman illan rakkaan ystäväni kanssa, joka
tuntee minut paremmin kuin minä itse < 3
Oopperan kummituksen juonta ei oltu muutettu (tuskin
olisivat saaneet siihen ihan lupaa Lontoosta), mutta kyseessä oli siis täysin
uusi produktio tunnestusta musikaalista. Suomalaisten tekijöiden idea oli tehdä
musikaali kun sitä ei olisi koskaan nähtykään. Muutokset hyväksytettiin
Lontoossa ja heille näytettiin vihreätä valoa jokaisen muutoksen kohdalla. Suomen
Kansallisooppera, onnistuitte täydellisesti, BRAVO!
Lähde: https://www.facebook.com/oopperabaletti
|
Joitakin tapahtumia oli hieman muutettu ja osa lauluista oli
hieman tuunattu Suomen versioon sopiviksi, mutta hyvällä maulla ja tyylillä.
Kun Overtune eli tunnussävel alkoi soimaan, kylmät väreet menivät pitkin käsivarsiani.
Samalla tavalla reagoi ystävänikin ja tiedettiin, että esityksestä tulee
uskomaton. Kattokruunun valot syttyivät ja se nostettiin hitaasti kohti kattoa
Overtunen soiden taustalla, WAU! Odotukset nousivat entisestään emmekä
joutuneet pettymään.
Produktion lavastus oli yksinkertaisen kaunis. Erityisesti
Phantom of the Opera- biisin kohtaus, jossa Kummitus kuljettaa Christineä
piilopaikkaansa oli tehty hienosti yksinkertaisilla portailla ja pylväillä.
Veneellä kulkeminen oli myös hienosti toteutettu ja entä Kummituksen
piilopaikka, WAU! Mielettömän kaunis ja toimiva lavastus, aplodit lavastuksesta
vastaaville. < 3
Lähde: https://www.facebook.com/oopperabaletti |
Ville Rusanen esitti ensi-illassa Kummitusta, jonka tunteet
heijastuivat yleisöön 110 prosenttisesti. Kummituksesta oli tehty hieman
suomalainen hevimies, mutta se sopi kuin hansikas tähän produktioon. Villen
esityksessä oli taikaa ja kimallusta. KIITOS < 3
Lähde: https://www.facebook.com/oopperabaletti |
Christine oli muihin produktioihin poiketen vaaleatukkainen
sopraano, mutta sekään ei häirinnyt alkujärkytyksen jälkeen. Sofie Asplundin ääni
oli kaunis ja hän täytti lavan naisenergialla. Raoul oli kuten odottaa saattaa komea tenori Tero
Harjunniemi, joka puolustaa rakastaan julmaa Kummitusta vastaan. Jokaisessa
tarinassa pitää olla Prinssi Uljas ja Tero onnistui siinä hienosti. Meg Girynä nähtiin Elli Vallinoja, joka tähditti Jos Rakastat-elokuvaa muutama vuosi sitten.
Hänestä tulemme kuulemaan vielä Oopperan lavalla ja toivottavasti myös
valkokankaalla.
Lähde: https://www.facebook.com/oopperabaletti
|
Musiikki, se musiikki... sanat eivät pysty kertomaan sitä
tunnetta kun musiikki tulee suuresta orkesterista ja kapellimestarina toimii
Nick Davies, joka tuntee musiikin useiden produktioiden ajalta. UMBELIEVABLE!
Illan olisi kruunannut se, että itse luoja Sir Andrew Lloyd
Webber olisi ollut paikalla juhlistamassa ensi-iltaa. Toivottavasti Sir ehtii
jossain vaiheessa paikalle, vaikka sitten syyskauden viimeiseen esitykseen
uutena vuotena ; )
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti