Lähde: www.aceshowbiz.com/movie/ |
Elokuva kertoo juutalaisesta Maria Altmanista (Helen Mirren),
joka selvisi Itävallasta toisen maailmansodan kauhuista Amerikkaan
tulevaisuuteen uskoen. Marian rakas sisar on juuri kuollut ja perhe pienenee
silmissä. Maria on saanut sisarensa tavarat kotiinsa ja hän löytää tavaroista
kirjeitä, joiden ansiosta alkaa sotkuinen oikeudenkäynti suvun tavaroista
Itävallan valtiota kohtaan.
Lähde: www.aceshowbiz.com/movie/ |
Randy Schoenber (Ryan Reynolds) on nuori juristi, joka
haluaa päästä kunnolliseen työpaikkaan. Äitinsä ehdotuksesta mies lähtee
tapaamaan Mariaa, jolla on hänelle selvityspyyntö. Maria haluaisi tietää, mihin
suvun arvoesineet ovat joutuneet 50 vuoden jälkeen, kun natsit ryöstivät hänen
setänsä asunnon. Tärkein ja rakkain esine Marialle oli ennen sotaa kuolleen
tädin, Adelen muotokuva. Schoenberg lupaa selvittää asiaa ja etsii internetistä
tietoa maalauksesta. Juristin mielenkiinto herää, kun tajuaa että taulu on
lähes 100 miljoonan dollarin arvoinen.
Lähde: www.aceshowbiz.com/movie/ |
Schoenber taivuttelee Marian lähtemään kanssaan Itävaltaa
tekemään selvitystä tavaroista ja tauluista. Maria kieltäytyi matkasta, koska
ei halua koskaan palata maahan, joka vei hänen kotinsa, perheensä ja
isänmaansa. Pian Maria kuitenkin taipuu lähtemään, koska haluaa kohdata sodan
aiheuttamat painajaiset silmästä silmään. Itävaltaan päästyään Maria ja
Schoenberg kohtaavat avuliaan Hubertus Czernin (Daniel Brühl), joka auttaa
heitä selviämään byrokratian rattaista. Maria ei ole nähnyt tätinsä muotokuvaa
50 vuoteen, näkeekö hän sen vielä ennen kuolemaansa?
Lähde: www.aceshowbiz.com/movie/ |
Saako Maria selvitettyä tavaroiden sijainnin? Kuuluvatko
taulut Marialle ja hänen perheelleen? Mitä Itävallan valtio ei halua myöntää?
Palautuvatko aarteet alkuperäisille omistajalleen vai saako suuri valtakoneisto
näytettyä, että varastetut aarteet kuuluvat löytäjälle? Mitä Hupertus salaa?
---------
Elokuva oli mielettömän hieno ja ajatuksia herättävä. Miten
moni joutui jättämään kotinsa ja miten monet arvokkaat taideteokset, korut ja
irtaimisto jäivät natseille? Kuinka moni ei nähnyt koskaan perhettään saati
sitten päässyt koskaan selville mitä omaisuudelle kävi sodan päätyttyä? Kuinka
moni elämä olisi voinut saada paremman alun uudessa maassa, jos omaisuutta
olisi voinut myydä tai pantata?
Elokuva aiheuttaa äärimmäistä vihaa niitä
ihmisiä kohtaan, jotka eivät välitä siitä, mikä on teoksen alkuperä tai
omistaja, vaan pääasia on se, että ne ovat nyt uusilla omistajilla eikä niitä
luovuteta. Haluaisinpa tietää, miten monta elämää yhden taulun kontolla on.Katsoin muutama viikko sitten dokumentin Louvresta ja siitä,
miten sen taideaarteet pelastettiin toisen maailmansodan alettua natseilta.
Vaikka tärkeimmät kuten Mona Lisa pelastui, kuinka monta satoja Monet, Picasson
tms. töitä poltettiin natsien toimesta, koska niitä ei haluttu jättää
vihollisille sotasaaliiksi. Typerää, niin typerää ja turhaa.
Helen Mirren on upea Mariana eikä silmät pysynyt kuivina
elokuvan aikana. Helen osasi pitää arvokkuutensa läpi elokuvan, vaikka toivoa
ei juuri ollut. Menneisyyden kohtaaminen vanhassa kotimaassa ei ole kenellekään
helppoa enkä ihmettele, miksi niin moni ei palannut enää etsimään kotia tai
läheisiään. Vaikka Maria ja hänen perheensä edustivat rikkaita juutalaisia,
heidän kohtalonsa oli sama kuin muiden.
Ryan Renoldsin roolihahmo oli elokuvan alussa kiinnostunut
taulun arvosta kuin siitä, mitä se edusti Marialle. Elokuvan edetessä hän
tajusi, että hänen sukunsa juuret ulottuvat Marian perheen kanssa yhteen eikä
saa mielestään natsien tekoja läheisiään kohtaan. Mitä kinkkisemmäksi
juonittelu menee, sitä palkitsevampaa on nähdä toisten osapuolten nöyrtyvän
tuuma tuumalta.
Saksankielisten näyttelijöiden roolitus oli onnistunut loistavasti. Tatiana Maslany, joka esitti nuorta Mariaa teki roolinsa lähes täydellisesti. Toivottavasti häntä nähdään pian uudestaan valkokankaalla. Mainitaan myös, että ihana Max Irons esitti Marian aviomiestä. < 3
Ennen elokuva kertoo oikeudenmukaisuudesta, jota ei
saavutettu 60 vuotta sitten vaan sen aika on tässä ja nyt. Mikään
oikeudenmukaisuus ei tosin tuo rakkaita takaisin eikä vie koettuja kauhuja pois
sydämestä. Suosittelen elokuvaa koko sydämestäni, silmäni kyynelehtivät
vieläkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti