sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Kirjavaras - The Book Thief

Lähde: http://www.aceshowbiz.com/
Ei ole ensimmäinen kerta, että minua kiinnostavat maailmansotien tapahtumat ja siihen liittyvät elokuvat. Kirjavaras kertoi juuri siitä ajasta ja sijoittuikin vielä Saksaan, jossa natsismi alkoi nostaa päätään. Jotenkin lohduttaa se ajatus, että vaikka kyseinen aika oli synkkä koko maailmalle, niin tuona aikanakin ihmiset yrittivät auttaa toisiaan ja iloita pienistä asioista. Näin tapahtui myös Kirjavaras-elokuvassa.

Lähde: http://www.aceshowbiz.com/
Lähde: http://www.aceshowbiz.com/

Liesel (Sophie Nélisse) on matkalla veljensä ja äitinsä kanssa toiseen kaupunkiin sijaisperheen luokse. Junamatkalla Liesel joutuu kuitenkin hautaamaan veljensä ja ennen lähtöä Liesel vie haudankaivajan kirjan mukanaan. Tyttö matkaa pariskunnan, Hans (Geoffrey Rush) ja Rosa (Emily Watson) Hubermannin luokse. Liesel ystävystyy Hansin kanssa, sillä Hans yrittää kaikin keinoin saada Lieseliä sopeutumaan uuteen ympäristöönsä. Rosa on tiukka, mutta rakastava vaimo, joka ei välttämättä aina osaa tuoda tunteitaan julki oikealla tavalla.  

Lähde: http://www.aceshowbiz.com/
Sota on syttymässä Saksassa ja kansa riemuitsee. Hitler nousee pian valtaan ja kaikki saksalaiset otetaan mukaan natsiliikkeeseen. Liesel liittyy Natsien nuorisoliikkeeseen ja laulaa ylpeänä laulua, jonka sanat saavat katsojan kauhistelemaan. Liesel ei pärjää eikä viihdy koulussa, sillä hän ei osaa lukea.

Lähde: http://www.aceshowbiz.com/
Lähde: http://www.aceshowbiz.com

Hans alkaa opettaa Lieseliä lukemaan ja samalla opettaa itse itseäänkin. Ensimmäinen kirja, jonka Hans ja Liesel lukevat yhdessä, on Hautaus-oppikirja. Pian natsit sytyttävät kirjarovioita, joissa tuhotaan vääräoppisia kirjoituksia. Liesel ei ymmärrä, mitä väärää kirjoissa on, mutta heittää kirjansa rovioon muiden mukana. Hans tekee Lieselille oman sanakirjan, johon hän voi merkitä oppimansa uudet sanat. Ehkä maailman hienoimman sanakirjan, ikinä.

Lähde: http://www.aceshowbiz.com/

Juutalaisvainon alettua ihmisiä katoaa, jopa pienestä kaupungista mustiin autoihin. Eräänä iltana Hubermanien ovelle koputtaa mies, jonka isä oli pelastanut Hansin edellisessä sodassa. Mies on juutalainen ja paennut henkensä edestä natseja. Alkaa vaarallinen ajanjakso, jonka aikana Liesel oppi elämään salailun ja pelon vallassa.

Pystyvätkö Hubermanit pitämään miehen hengissä? Löytävätkö Natsit juutalaisen? Miksi Liesel vierailee Natsi-päällikön talossa? Mitä Liesel vie miehelle perunakellariin? Ketkä selviävät kaikesta hengissä?


Sophie Nélisse tekee Lieselistä uskottavan ja aidon tytön, joka uskoo tulevaisuuteen kaiken sekasorron keskelläkin. Geoffrey Rush on ihanan isällinen ja rakastava, joka haluaa täyttää maailman hyvyydellä, moraalilla ja omien mielipiteiden vuoksi taistelulla. Elokuvan mielenkiintoinen näkökulma on se, että kertojana toimii itse Kuolema. Rakastin elokuvaa ja erityisesti siinä nähtävä sanakirja on ehkä maailman hienoin, ja aion itsekin sellaisen toteuttaa, tavalla tai toisella. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti